sobota, 16 lutego 2019

Czego uczyć przedszkolaka

Dziecko od 3 do 6 lat powinno chodzić do przedszkola. Jednak ponad to, czego się tam uczy, warto w domu - w ramach zabawy - poświęcić dodatkowe 5- 15 minut na wspólną naukę. Wzmocni to więź dziecka z rodzicem.

Moje propozycje
* Angielski - może kiedyś lepiej opiszę metodę, którą stosuję. Tak na szybko: przygotowujemy zestaw np 20 słów. Uczymy najpierw dziecko tłumaczyć te słowa na polski. A następnie z obrazka (bez podpowiadania) na angielski. Wydrukować na A4 obrazki 4 kolumny na 5 rzędów, z prostymi rzeczownikami: zwierzęta, kolory, przyroda, dom, części ciała etc. Zalaminować, pociąć. Codziennie 5 minut powtarzać karty (te problematyczne częściej, te łatwe rzadziej).
* Kupić encyklopedię dla dzieci i codziennie czytać jedną stronę
* Przerysowywanie obrazków - rysujemy figury czy postacie, a dziecko musi przerysować.
* Dokładne kolorowanie - czyli raz na jakiś czas, niech dziecko
* Gotowe książeczki z zadaniami - w sklepach pełno jest podobnych pozycji. Warto przed kupieniem przekartkować, aby sprawdzić, czy dziecko coś poćwiczy, czy może znowu dostanie pełno zwykłych kolorowanek.
* Nauka wierszyków

Od 6 lat
* Sznurowanie butów 
* Nauka czytania metodą sylabową - ja oparłem się o podręcznik: "Mój pierwszy elementarz. Czytamy metodą sylabową. Płynne czytanie to nie wyzwanie!" (Alicja Karczmarska-Strzebońska). Jedna strona dziennie! A potem zaczynamy książkę od nowa.

Od 5 lat
* Nauka czytania literek - najpierw małe (są ważniejsze), potem duże. Uwaga: nie należy uczyć dzieci pisać. Nauczyciele często narzekają, że rodzic nauczył dzieci pisać źle, a potem jest więcej pracy z nauczeniem poprawnych ruchów.
* Gdy dziecko już zna litery - nauka czytania globalnego. Czyli drukujemy karty z prostymi, krótkimi słowami (dom, mama, tata, ja, ty, pies, kot, etc). Dziecko uczy się rozpoznawać całe słowo na raz. To jest wstęp do nauki czytania. Nie ma co ty przesadzać i oczekiwać, że dziecko nauczy się tak 100 słów. Lepiej skończyć na 20 i za rok przejść do nauki czytania metodą sylabową.
* Wiązanie kokardki (przygotowanie do sznurowania butów)

Najważniejsze
Gdy już tu dotarłeś, dotarłaś to warto przypomnieć, że dzieci powinno się uczyć nastawienia, podejścia do życia bardziej niż umiejętności. Czyli przełożyć samodzielność, grzeczność, pracowitość, uczynność, troskliwość nad języki obce, czytanie, sport. Bo umiejętności można nabyć zawsze, a nastawienie zostanie z nim do końca życia.

Warto pamiętać, że ważniejsze niż nauka umiejętności jest samo spędzanie z dzieckiem czasu.
.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz